Vandringsresa

Toskana: Volterra

8 dagar
Svårighetsgrad: Lätt
Följ med till den italienska landsbygden och det kulinariska paradiset Toskana. Vi bor på hotell i form av ett klassiskt toskanskt stenhus inte långt från alabasterstaden på kullen: Volterra.

Förutom vandringsturer i fantastiska landskap blir det matlagningskurs, vinprovning, ostprovning, bad i fors och vattenfall, utflykter till grannbyarna samt en heldag i tornens stad: San Gimignano.

Och som ett avbrott från detta ansträngande lantliv blir det även en heldagsutflykt till havet och båtresa till ön Elba med bad i en av de små paradisvikarna.

Vi badar i pool med utsikt över det toskanska landskapet och njuter av fantastiska frukostar på terrassen.

DAG 1

Vi anländer till flygplatsen i Florens där vår direkttransfer väntar på att få ta oss till Toscanas kuperade landsbygd.

DAG 2

Vi lär känna vår omgivning med en första vandring över kullarna nedanför vår fina hemstad Volterra. Efter turen blir det lunch på en restaurang på landsbygden.

På eftermiddagen blir det rundvandring i den gamla stadskärnan. Och vi avslutar med ost- och vinprovning på en anrik kantina underhållna av tre generationer engagerade familjemedlemmar.

Dagen inleds med en halvtimmas lång resa till Colle di Val d'Elsa. Där påbörjar vi en härlig vandring längs floden Elsa med flera spännande badmöjligheter.

Målet är den medeltida slottsstaden Monteriggioni och vi tar Via Francigena dit, en av de vackraste sträckorna av pilgrimsleden mellan England och Syditalien.

DAG 4

Dagen inleds med en avkopplande förmiddag. Den som vill följer med på en cykeltur till ett stall och ger sig därifrån iväg på en två timmar lång ridtur på den toskanska landsbygden.

Övriga följer kommer till stallet lite senare där vi fortsätter till en mycket vackert belägen toskansk gård. Där blir det matlagningskurs och lunch på terrassen.

Slutligen avslutar vi med en cykeltur tillbaka upp till vår stad.

DAG 5

Efter några dagar på den toskanska landsbygden blir det en tidig resa till Piombino vid havet. Där tar vi båten ut till en av Italiens vackraste öar: Elba.

Efter en kort färd till en paradisstrand vandrar vi tvärs över en av öns uddar till Rio Marina där vi äter, badar och njuter av denna annorlunda del av Toskana.

DAG 6

Vi inleder med en avkopplande morgon. Därefter tar vi bussen till grannbyn Montecatini som ligger på en annan kulle.

Vi strosar runt i de fascinerande och vackra gränderna innan vi äter lunch. Därefter tar vi en promenad till en vingård där vi bjuds på en visning samt provning av gårdens viner med utsikt över nejderna.

På eftermiddagen tar vi en milslång promenad tillbaka till Volterra.

DAG 7

Resans sista dag ägnas åt en utflykt till San Gimignano som är ett måste när man besöker Toskana. Här vandrar vi först runt i den vackra och charmiga staden. Vi äter lunch och fantastiskt god världsmästarglass.

Därefter blir det ännu en vandringstur på den toskanska landsbygden för den som vill. Och slutligen hämtas vi tillbaka till vår by.

DAG 8

Vi lämnar Volterra med direkttransfern till Florens flygplats.