Vandringsresa

Val Cordevole

9 dagar
Svårighetsgrad: Normal
Denna gång har vi siktet inställt på Dolomiterna. Vi bor en vecka i pittoreska Alleghe vid Alleghesjön i Cordevoledalen, 1000 meter över havet och nära Dolomiternas största bergvägg som tillhör Monte Civetta (3220 m). Härifrån gör vi dagsutflykter i omgivningarna och till närliggande dalar.

Vi har även möjlighet att besöka vackra Canazei eller Cortina d Ampezzo och vi har Dolomiternas högsta berg, Marmolada (3343 m), bara några kilometer bort. Vi har även nära till nationalparker och naturreservat.

DAG 1

Vi träffas på flygplatsen i Venedig. Där väntar direkttransfer med buss till vårt underbara Alleghe vid sjön med samma namn.

DAG 2

Första dagen är målet att få en ordentlig överblick över sjön, dalen och byn Alleghe (1000 m) där vi bor. Vi får också en ordentlig vy över Dolomiternas bredaste bergvägg: Monte Civetta (3220 m). Vi vandrar först norrut runt vår sjö och sedan västerut och upp till Bramezza (1452 m) som erbjuder en fin vy över sjön. Därefter vidare mot berget Sasso Bianco (2407 m) men vi viker av när vi når 1900 meters höjd, strax ovanför alpstugan med samma namn (1840 m). Sedan fortsätter vi nedåt mot idylliska San Tomaso (1082 m). Antingen går vi de sista tre kilometerna till vår by eller så tar vi bussen tillbaka.

DAG 3

Vi tar morgonbussen till Caprile (1023 m), några minuter bort. Där startar vi vår vandring mot Passo Giau. Vi passerar förbi Selva di Cadore (1350 m) och fortsätter upp genom Val di Codalonga och upp till alpstugan Fedara (2000 m). Vi viker sedan av västerut och fortsätter upp till 2175 m där vandringen går nedåt mot fina Andraz. Om vi är före vår tidsplan fortsätter vi ytterligare ett par km till underbara Pieve. Bussen tar oss hela vägen hem efter åtta timmar i bergen.

DAG 4

Detta blir första dagen av en tvådagarsvandring med övernattning i en alpstuga på hög höjd. Vi tar en av de första morgonbussarna till Listolade (690 m). Där startar vi en vandring rakt mot Monte Civetta (3220 m). Vi kommer till alpstugan Vazzoler (1714 m) och där viker vi av västerut. Vi går längs panoramavägen Altavia delle Dolomiti no 1, hela tiden längs Civettas västsida. Vi kommer mot slutet till Coldaisjön på 2143 meters höjd. Då har vi bara några höjdmeter kvar till högsta punkten Forcola Coldai (2191 m). Därefter några höjdmeter ner till vår övernattningsstuga.

DAG 5

Denna dag får vi belöningen för gårdagens slit uppåt. Om vädret tillåter erbjuds en soluppgångsvandring upp till någon närliggande utsiktspunkt, med start c:a 04.00, för den som vill vara med om det bästa Alperna har att erbjuda.

Vi tar oss sedan tillbaka över Forcola Coldai (2191 m) och ner till sjön. Sedan fortsätter vi nedåt mot vår by. Här finns många alternativa leder. De som vill få en halv vilodag går direkt ner till byn längs landsvägen. De andra tar någon av omvägarna.

DAG 6

Pieve di Livinallongo (1475 m) är en fantastiskt fin by. För att kunna starta dagens vandring tillräckligt tidigt därifrån måste vi ta en morgonpromenad på 3,5 km till Caprile där bussen väntar. I Pieve (1475 m) startar vi med målet att komma närmare Dolomiternas högsta berg - Marmolada (3343 m). Vi går upp mot Passo di Crepe Rosse (2137 m) som ligger nära Fedaiapasset. Ytterligare några höjdmeter och vi når dagens högsta punkt nära Sass de Roi (2372 m). Därefter börjar nedstigningen mot Sottoguda (1249 m) och Rocca Pietore (1143 m). Vi går längs ån hela vägen tillbaka till Caprile och sedan samma 3,5 km tillbaka till vår by Alleghe (1000 m). Den som vill kan spara 5 km av vandringen genom att ta kvällsbussen från Sottoguda till Caprile.

DAG 7

Den sista vandringsdagen inleder vi med en tidig bussresa till Cencenighe. Det tar bara en kvart att åka dit och därifrån påbörjar vi en vandring tillbaka mot vår by, men längs en rejäl omväg över Valbonapasset. Återigen får vi en fantastisk utsikt över Civetta och vår sjö.

DAG 8

Vi lämnar våra rum och tar bussen ner till Belluno. Här har vi tid på oss att upptäcka denna underbara stad, eller så åker vi vidare till Venedig. Nära tågstationen ligger vårt hotell (Ducale) och vi hinner åka in till centrum på kvällen eller kommande morgon innan flyget tar oss hem.

DAG 9

Flyget tar oss tillbaka hem till Sverige på eftermiddagen och vi fortsätter planera nästa års vandringsäventyr i Alperna.