Vandringsresa

Korfu

8 dagar
Svårighetsgrad: Normal
Resan går till underbara Korfu. Vi bor i den lugna, fina byn Messonghi på öns sydostkust. Dagtid tar vi vandringsturer genom olivlundar, till pittoreska byar och längs kilometerlånga stränder. På kvällarna njuter vi av god mat på tavernorna.
DAG 1

Ankomst till Korfus flygplats och direkttransfer till våra boenden i Messonghi på öns sydostkust

DAG 2

Den första vandringsdagen ägnar vi åt att upptäcka och beundra den fantastiska bergsbyn Hlomos som ligger strax söder om vår by. Genom olivlundarna når vi byns högt belägna kyrkterrass som bjuder på en milsvid utsikt över öns sydspets. Vi återvänder till Messonghi via den lika vackert belägna grannbyn Agios Dimitrios.

DAG 3

Denna vandringsdag inleds med en kort bussresa till Kavos där vi påbörjar vandringen mot en härligt lång sandstrand vid Arkoudoula. Det blir paus med bad för den som vill och sedan vidare genom landsbygden till Spartera.

DAG 4

Vi startar i Benitses och vandrar mot en av öns högsta bergstoppar. Vi passerar Makrata och njuter av härliga vyer åt både väst och öst innan vi fortsätter till Agios Gordis via de charmiga byarna Agii Deka, Kamara, Sinarades och Aspes. I Agios Gordis blir det lunch och bad vid den långa stranden för den som vill.

DAG 5

Denna dag ägnar vi åt Ropadalen. Vi startar i Ermones med sikte på Mirtiotissa som är en av öns vackraste stränder. Där pausar vi och njuter av bad och sol. Därefter fortsätter till stranden Glyfada för att äta något gott på en taverna, och ännu ett bad för den som vill. Slutligen tar vi oss upp till en av öns absoluta höjdpunkter - byn Pelekas där vi återigen njuter av något gott som avslutning på en minnesvärd vandringsdag.

DAG 6

Denna dag blir det en kortare utflykt till sjön Korrission vid stranden Halikounas. Vi vandrar över sanddynor mest hela tiden, med havet på ena sidan och sjön på den andra. Här blåser det alltid friskt men badmöjligheterna är ändå fina.

DAG 7

Denna dag inleder vi med en busstur till den genuina byn Vitalades. Här ger vi oss iväg med sikte på den underbara stranden Megali Laka. Vi går genom flertalet olivlundar mitt på den sydkorfiotiska landsbygden. Mer äkta grekiskt än så här kan det inte bli. Vi avslutar turen i Vitalades.

DAG 8

Vi lämnar Messonghi och Korfu för denna gång.