Vandringsresa

Kanarieöarna: La Gomera

8 dagar
Svårighetsgrad: Normal
La Gomera är en av Kanarieöarna. Den ligger utanför Teneriffas västkust och är en nästan cirkelformad gammal vulkanö med högsta punkten på 1487 meter. Det finns inga vägar som går längs havet runt ön eftersom den är så liten och har så branta väggar upp mot toppen.

Vi bor i öns kanske finaste by Agulo - med en jättelik bergvägg bakom oss och med en magnifik utsikt över Atlanten. Agulo ligger 260 meter över havet så vi njuter av vårt alldeles egna panorama varje dag.

DAG 1

Flygresa från Sverige till Teneriffa. Därefter båtresa från Los Cristianos till Sebastian de La Gomera. Där blir det direkttransfer till underbara Agulo där vi bor en vecka med utsikt över Atlanten.

DAG 2

Vi vandrar från vår by och upp längs bergväggen mot den lilla sjön Embalse de Agulo. Vid utsiktspunkten Mirador de Abrante stannar vi och njuter av det stora blå längs hela horisonten. Vi fortsätter mot den större sjön Presa de Amalhuigue och sedan tillbaka till Agulo.

DAG 3

Vi besöker den underbara nationalparken Garajonay, mitt på ön, och vandrar i regnskogsliknande omgivningar.

DAG 4

Vi gör en utflykt till Los Organos och dess fantastiska basaltformationer vid kusten. Vi imponeras av atlantvågornas kraft.

DAG 5

En lång vandringsdag förbi Hermigua och till naturparken Majona.

DAG 6

Heldagsutflykt till Valle Gran Rey - den store konungens dal, med en vandringstur längs havet. Här kan man även passa på att bada på strand med svart vulkansand.

DAG 7

Vandringsdag till Roque Cano - en berömd topp nära den fina byn Vallehermoso.

DAG 8

Vi återvänder till Sverige via Teneriffa.